7 tips for, hvordan du kan holde dig rask og forblive ved sine fulde fem som freelance, distancearbejder

Hvad enten du er freelancer, entreprenør eller distancearbejder, hører ideen om en 40-timers arbejdsuge efterhånden fortiden til. Sara Horowitz, administrerende direktør for Fagforeningen for Freelancer arbejdere, skønner at over 53 millioner amerikanere arbejder freelance. Hvorfor så mange? Mange freelancere elsker den tidsmæssige fleksibilitet, der følger med rollen som freelance arbejder.46942746

Det er helt sikkert, at der er praktiske fordele forbundet med at administrere din egen tid – muligheden for at hente ungerne fra skolen, blive hjemme med syge børn eller være hjemme, når blikkenslageren kommer.

På den anden side kan det dog være udfordrende at pleje dit renomme, når du ikke er på arbejdspladsen så meget, som dine kollegaer er. Her er nogle tips, så du kan holde dig på din arbejdsgivers gode side som deltids- eller distancearbejder:

1. Væn dig til at bruge samarbejdsværktøjer, herunder video konferencer.

Organisationer, der understøtter distancearbejdere bruger ofte værktøjer som Jira og Confluence til at holde styr på projekter, opretholde arbejdsfortegnelser og samarbejde på disse projekter. Hvis du ikke er vant til at spore dit arbejde og bruge internettet som arbejdsområde, kan du føle dig lidt usikker til at begynde med, men det går hurtigt over. Fordelene er absolut indlæringsperioden værd. Samarbejdsværktøjer tjener også til at opsummere dit arbejde og dine.

Skype, WebEx og lignende værktøjer til videokonferencer og online chats er nogle andre fantastiske værktøjer for hurtige samtaler, når du har brug for øjeblikkelige svar. De er alletiders måde at holde sig i kontakt med team medlemmer på, fordi de er mere personlige end e-mail.

Videofunktionerne i disse værktøjer er desuden perfekte, når du godt vil se dit team en gang imellem eller visuelt dele din computerskærm, når du fremlægger noget. Væn dig til at se ind i kameraet for at give øjenkontakt. Tilpas kameravinklen og brug testfunktionerne for at sikre dig, at lyset er godt. Husk at du, akkurat som hvis du var i samme rum, bør udvise positive kropssprog og håndbevægelser.

freelance-pano_23566

2. Over-kommuniker, men vær professionel.

I modsætning til dine teammedlemmer, som deler samme kontor, kan du på et tidspunkt blive set som værende uengageret i arbejdet. Det gamle ord “ude af øje, ude af sind” kan gøre sig gældende. Det er derfor vigtigt at holde jævnlige videomøder, hvor alle kan ajourføre hinanden om deres aktuelle opgaver og eventuelle problemer.

Hvis jævnlige møder ikke er mulige på grund af tidszoneforskelle, skal du sørge for at indsende ugentlige opdateringer og sørge for at være til rådighed på usædvanlige tidspunkter mindst en gang om måneden for at få den nødvendige chance til at se andre ansigt til ansigt.

Uanset hvilken metode, der virker bedst for dig, skal du sørge for at være professionel i al din kommunikation. Som distancearbejder har du ikke fordelen af at vide, hvad der sker på kontoret hvert øjeblik, eller vide noget om et personligt problem en anden eventuelt har. En henkastet bemærkning kan være utilsigtet fornærmende. Så det er vigtigt, at du kommunikerer med andre ud over dem, der er på dit eget team, især hvis du er projektleder.

beach27

3. Hold styr på din mødekalender.

Freelancere og distancearbejdere er tilbøjelige til at have mange telefoniske eller online møder. Hvis du arbejder i en anden tidszone, bør du rydde kalenderen i det tidsrum dit distanceteam er på arbejde. Hvis dit team er på USA’s østkyst eller i Europa, skal du for eksempel holde dine morgener fri.

Hvis du arbejder med teams verden over, bør du ligeledes oprette blokke på kalenderen til pauser, måltider eller personlige aftaler. Brug kalenderværktøjer, der viser, at du ikke er til rådighed og marker disse blokke som personlige. Vær disciplineret og brug disse tidsblokke som planlagt.

4. Sæt grænser.

Et eller andet sted hen ad vejen, kom folks opfattelse af distance- og freelance arbejdere til at omfatte den antagelse, at du står til rådighed alle døgnets timer. Mens arbejde hjemmefra giver dig en vis frihed til at have ualmindelige arbejdstider, betyder det ikke, at du behøver at være til rådighed hele tiden. Hvis du fastlægger dine normale arbejdstider, bør du lade dit team vide, hvordan de kan få fat i dig i et nødstilfælde.

For eksempel kan du sige, at man kan få fat i dig via SMS på din personlige telefon, hvis det er et nødstilfælde, og at din arbejdstelefon er slukket uden for arbejdstiden.

Ideelt set vil dit firma give dig en mobiltelefon, så du kan holde brugen af din personlige telefon personlig. Hvis dit firma ikke giver dig en telefon, kan du bruge en e-mail-klient, der giver dig mulighed for at deaktivere e-mail underretning, og vælg denne mulighed til din arbejdsmail uden for din ualmindelige arbejdstid.

5. Opret et arbejdsområde hjemme, der er beregnet til arbejde

Hvis dit arbejde kræver, at du sidder meget, har du brug for et arbejdsområde, der omfatter en behagelig kontorstol, et skrivebord med masser af plads til en computer og plads til at arbejde. Dette område bør være et sted, du går til akkurat som om, du kørte på arbejde. Det bringer tankerne hen på det arbejde, der skal gøres.

Det betyder også, at du, efter endt arbejdsdag, slukker for det hele og “pendler” til et andet sted i huset, hvilket betyder, at du har fri. Sørg for at dette sted så meget som muligt ligne et kontor, du ville have i en kontorbygning. Det anbefales at have familiebilleder, kontorværktøjer og ting, du har brug for, inden for rækkevidde.

6. Rejs dig op og gå lidt omkring.

På et kontor går du til møder, til kaffepause og til og fra parkeringshuset. Hjemme er din arbejdsplads måske kun 3 meter væk med færre muligheder for at bevæge sig. Mens det er naturligt at sidde her og der i korte perioder, kan sidden i lange perioder, dag ud og dag ind, have alvorlig indvirkning på helbredet og gøre livet kortere. I videoen, Sidder Du for Meget ser ASAP Science på, hvad der sker i kroppen, når du sidder for meget.

 

Det er altså vigtigt at blokke tid ud på kalenderen til lejlighedsvise pauser, både af mentale og fysiske grunde. Rejs dig op og gå en kort tur. Det giver dig tid til at tænke og en visuel pause fra dine nærmeste omgivelser.

7. Gå til en professionel netværk begivenhed.

Når du arbejder hjemmefra, begrænser det muligheden for at møde nye mennesker ansigt til ansigt, hvad enten der er tale om nye kolleger, leverandører eller andre, der besøger kontoret. Mens de fleste af os er trænet til at udnytte et netværk, mens vi søger arbejde, er det vigtigt at gøre dette ofte – især hvis du arbejder hjemmefra.

Ud over fordelen ved kontakt med andre mennesker giver deltagelse i professionelle begivenheder dig bredere horisonter, og det giver dig chancen for at udvikle ideer og høre andres meninger. Det er disse former for interaktioner, du normalt får i et kontormiljø. Som distance- eller deltidsarbejder er du nødt til at skabe disse interaktioner.

Jeg har været distance arbejder i over seks måneder nu. Der er mange fordele. Fleksibiliteten og den ro, du har til projekterne, er meget bedre, end du ville få på et kontor. Men distancen og adskiltheden er meget virkelige, og distance- eller freelance arbejderen skal arbejde ekstra hårdt for at vise værdien af det arbejde vedkommende leverer. Eksterne arbejdere skal også gøre sig umage for at holde sig fysisk og mentalt sunde.

Hvordan klarer du dit eksterne arbejde? Fortæl os mere om det i kommentar-sektionen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *